SecondLife w Polsce, Polska w SecondLife

Na ostatnich spotkaniach z cyklu GrillIT we Wrocławiu i Krakowie miałem okazję przedstawić przegląd Second Life (skrótowo określanego jako “SL”) - internetowego wirtualnego meta-wszechświata. Poniżej materiały z prezentacji wrocławskiej:

Na prezentacji krakowskiej bardzo mi pomógł Jakub Krzych z Making Waves. Jak się okazało “siedzi” on w SL od około pół roku - dzięki temu mógł odpowiadać na pytania, które zadawała publika a na które ja nie znałem odpowiedzi. Dzięki Kuba!

Making Waves to nie jedyna firma zajmująca się Second Life w Polsce. Jak wspominałem przy okazji relacji z konferencji w Szczecinie - również firma WebPower aktywnie obserwuje ten temat. (wyjaśnienie: firma WebPower to firma norweska natomiast pani Agnieszka Karpisz prezentująca SL na konferencji była ewidentnie Polką stąd zaliczam ten akcent do polskich)

No i oczywiście nie można zapomnieć o FFCreation - dokładnie w dniu GrillIT w Krakowie kiedy mówiłem o SL, ukazał się artykuł o uruchomieniu stanowiska FFCreation w SL - to chyba pierwsza agencja interaktywna, która tak aktywnie weszła w ten temat. Należy też pamiętać o tym, że to właśnie FFC stworzyło stanowisko Play w SL (BTW - w SL stanowiska PLAY i FFCreation są obok siebie).

W artykule przeczytałem:

W wirtualnym biurze FFCreation, we wtorki w godzinach: 10h – 14h, dyżurować będzie jeden pracownik biura, który odpowie na pytania związane z działalnością oraz ofertą FFCreation.

Postanowiłem więc zaczaić się w SL na pracownika FFC. Niestety nikt nie przyszedł! Poniżej widok mojego awatara (Bast Mayo) czekającego na stanowisku FFC.

Stanowisko FFCreation w SecondLife

Pan Marcin Borkowski z FFCreation wytłumaczył mi potem, że dyżury w SL mają być uruchomione dopiero od 19 czerwca, potem pani Marta Cyran z FFC odpowiedziała na kilka moich pytać dotyczących działań FFC w SL:

Jak długo eksplorujecie ten temat - to dla większości agencji jest to jeszcze nowość

FFCreation już bardzo długo interesuje się działaniami związanymi z nowoczesnymi formami marketingu. W ramach konferencji “Laboratorium Nowych Mediów - Komunikacja marketingowa przyszłości”, która odbyła się 14 września 2006 r, FFCreation zajęło swoje stanowisko (w formie wykładu) odnośnie do potencjału oraz przyszłości In-Game Advertisingu, który to wpisuje się w zakres działań oferowanych przez naszą agencję (nowe media).

FFCreation zastosowało tego typu działania przy okazji programu pre-launch’owego sieci PLAY - Nadchodzi4. Na potrzeby kampanii stworzona została mobilna gra platformowa z wizualnymi elementami kampanii oraz brandingiem programu.

Aktywne działania związane z grą Second Life, FFCreation prowadzi od lutego 2007 roku. Jest to przede wszystkim research rozwiązań technologicznych, badania na polskich i międzynarodowych społecznościach a także rozwój wewnętrznej komórki wdrożeniowej.

Jakie są największe trudności w uruchamianiu kreacji w SL?

Obecnie największe trudności stanowi dość duże obciążenie gry (poprzez generowany przez użytkowników ruch), z którymi serwery Linden Labs (twórcy Second Life) zdają się nie radzić sobie z takimi obciążeniami.

Second Life znajduje się obecnie w chwili największych, kluczowych dla siebie zmian. Pojawiają się więc czasami długie przerwy techniczne, które uniemożliwiają prowadzenie jakichkolwiek działań. Obecne stanowisko Linden Labs jest jednak obiecujące - wzrost liczby serwerów obsługujących grę oraz optymalizacja kodu aplikacji client/server.

Czy trudno jest przekonać do tego klientów?

Zauważamy rosnące zainteresowanie klientów działaniami w nowych mediach. W przypadku In-Game Advertisingu zainteresowanie to wzrosło o kilkaset procent, odniesieniu do lat poprzednich. Tą tendencje zwyżkową można zaobserwować było zwłaszcza z chwilą pojawienia się marki PLAY w Second Life. Chcemy przypomnieć, że do tej pory powstał przygotowany przez
nas klub PLAY oraz nasz salon w SL. Niebawem uruchomiona zostanie wyspa PLAY w SL. Odsyłamy do newsów.
I o ile kilka miesięcy temu to my wychodziliśmy z inicjatywą z tego typu działaniami, tak teraz sytuacja stała się zupełnie odwrotna. Dostajemy zapytania ofertowe, zaproszenia do dyskusji.

Jak klienci reagują na taki pomysł?

Z coraz większą uwagą. Second Life to cały czas rosnące perspektywy i możliwość dotarcia do dużej grupy odbiorców. FFCreation od zawsze stawiało na oferowanie klientom nowych oryginalnych form reklamowych, wskazywanie olbrzymich korzyści, które wiążą się z nietypowymi dla nich wcześniej działaniami. Nie zależy nam na bezmyślnych działaniach sprzedażowych. Oferujemy naszym klientom to, w co sami bezgranicznie wierzymy.

Czy to tylko sposób na odróżnienie się od innych (dla waszego klienta) czy widzicie w tym konkretną wartość dodaną?

Chociaż wprowadzenie przez nas do Second Life operatora PLAY było wynikową tego, co komunikuje oficjalnie marka (inna telefonia komórkowa) i idealnie wpisywało się w tą komunikację, nie można powiedzieć by był to tylko sposób na odróżnienie się od reszty. Na pewno fakt, że nigdy wcześniej w Polsce nie przeprowadzono tego typu kampanii na tak dużą skalę, pomógł nam w osiągnięciu określonych na samym początku celów, które identyfikują się z marką PLAY - jesteśmy nowocześni, zaangażowani w nowe technologie, o krok przed konkurencją.

Jeszcze nie tak dawno wyróżnikiem było posiadanie przez firmy własnej strony WWW. Mało kto wierzył, że tak niepozorne narzędzie, jakim jest Sieć, może zmienić oblicze globalnej gospodarki. Dziś nikogo nie trzeba już do tego przekonywać. To rzeczy tak oczywiste, jak posiadanie konta w banku. W naszej opinii wkład i zainteresowanie polskich (i nie tylko) firm w nowe media stanie się w niedługim czasie takim właśnie standardem, umożliwiającym skuteczne, customizowane dotarcie do potencjalnego klienta.

Podzielcie się swoimi uwagami na temat SL, a jeśli ktoś ma doświadczenie w tym wirtualnym świecie - chętnie usłyszę wszelkie komentarze.

14 Odpowiedzi to “SecondLife w Polsce, Polska w SecondLife”

  1. Grill IT » Blog Archive » GrillIT#6 - materiały Says:

    [...] Sebastian Kwiecień - w prelekcji “Życie 2.0 - czy Second Life jest killer application internetu” przedstawił przegląd Second Life - internetowego wirtualnego meta-wszechświata. Rozwinięcie prezentacji i dyskusja na blogu web20.pl. Przepraszamy za słabą jakość nagrania wideo - z dwóch możliwości: [...]

  2. Tomek Frontczak Says:

    Ciekawy wpis i prezentacja, Second Life zaczyna i mnie coraz bardziej interesować, choć na razie jeszcze się tam nie zalogowałem.
    Na slajdzie 36 masz zrzut z trends.google - zdziwiła mnie mała popularność second life… wpisz jednak do trend “second life” zamiast “secondlife”…

  3. Sebastian Kwiecień Says:

    Ups! Dzięki Tomek - rzeczywiście po wpisaniu tego osobno ostatnie kilka miesięcy wygląda zupełnie inaczej - na zdecydowaną korzyść SL (nawet prześcignęło tibię!). A już trend “news reference” zostawia w tyle oba MMORPG.

  4. ML Says:

    Troche słabe jest to, że połowa prezentacji po angielsku a połowa po polsku - widać, że komuś się nie chciało przetłumaczyć ;)
    Machnima to film, tyle, że nakręcony w SL.
    Agencje PR są w SL od ponad roku, jeśli nie dłużej - Edelman ma własną wyspę. teraz hurtem dołączają interaktywne, z takim opóźnieniem i jeszcze często komunikują to jako news :)
    Znowu chyba interaktywni koledzy przespali rewolucję - tak ją tą Webdwazerową ;)

  5. Sebastian Kwiecień Says:

    @ML - biję się w pierś :) na GrillIT w Krakowie już wszystko było po polsku. Zaktualizowana prezentacja już na slideshare.
    Co do tego czy agencje przespały rewolucję :) - myślę że na pewno można by to tak określić jeśli agencje coś by na tym straciły. Najpierw w SL będą użytkownicy a potem agencje (na szerszą skalę). Polskich użytkowników jest tam na razie bardzo mało (wg statystyk SL - około 50000) więc nie za bardzo można to potraktować jako jakikolwiek “target”. Myślę, że w temacie SL to rewolucja jeszcze przed nami.

  6. marcin Says:

    Earn 2 Life to stronka, gdzie sciagamy niewielki toolbarek do Internet Explorera. Potem sie rejestrujemy i wypelniamy platne oferty zeby dostawac kase w SL. W 5 minut zarobilem juz 100L$ wiec niezle. Bylbym wdzieczny za rejestracje z reflinka:
    http://www.earn2life.com/process/join.html?Hammondi

    Wlacz w IE…nastepnie kliknij ten pasek co sie wyswietli pod adresem prawym przyciskiem myszy, kliknij zainstaluj active x i zainstaluj. potem wlacz jeszczed raz IE wejdz w widok->paski narziedzi->zaznacz tam earn2life. pojawi Ci sie connect przy pasku adresu, clicknij to i sie zarejestruj. potem w mailu aktywuj konto. zeby znalezc oferty, kliknij connect i tam an dole bedzie Get Offers. I wypełniamy te ankiety/oferty. Gdy już chcemy wypłacić kase w sl to: Klikamy connect, get offers i tam gdzieśjest napisane ile zarobiliśmy a obok przycisk Pay……(klikamy go), później Musisz teleportwoac sie do siedziby Earning 2 life (np przez slurl ) i tam ‘touch’-nac komputerek aby dostac wyplate na konto. Pozdrawiam :)

    A tu macie SLURL:
    http://slurl.com/secondli…dWare/87/212/22

  7. Neneke Says:

    Mozesz mniej wiecej okreslic, w jaki sposob agencje beda czerpac zysk z SL? Powiedzmy,ze pojawi sie tam reklamowy moloch. Czy chodzi jedynie o informacje dotyczaca klientow, czy moze tworzenie wirtualnych reklam dla uzytkownikow SL?

  8. Sebastian Kwiecień Says:

    @Neneke - myślę że na SL trzeba patrzeć jak na dowolną “przestrzeń reklamową” na dodatek bardziej podobną do rzeczywistości niż strony internetowe. Na pewno kreacje w SL mogą być dużo bardziej skomplikowane i pomysłowe bo będą “trójwymiarowe”. Tak więc ponieważ to przestrzeń reklamowa agencje będą czerpały zyski z tworzenia różnego rodzaju kreacji reklamowych i brandingowych w tym nowym środowisku - wirtualnych reklam, wirtualnych wersji produktów (np. dużo “fajniej” będzie obejrzeć nową toyotę w 3D niż zestaw zdjęć) itp.

  9. Jarek Jasiński Says:

    Największe zyski projekty tego typu czerpią jednak z tzw. “kont premium” oferujących dodatkowe funkcjonalności, które w różny sposób “ułatwiają” granie. Gry mają pod tym względem bardzo duży potencjał, ponieważ silnie przywiązują do siebie gracza (każdy słyszał o uzależnieniach od gier komputerowych). Tutaj dodatkowym czynnikiem spajającym graczy jest tworzenie się rzeszy fanów, czyli społeczności powstającej przy samej grze, w jej okolicach. Ostatecznie sprawia to, że gracz jest w stanie zapłacić “przysłowiowy grosz” za nowe funkcjonalności dostępne dla niego po zapłacie. Dzisiaj projekty tego typu są już stricte biznesowe a powstające co chwilę kolejne tytuły są najlepszym dowodem na ich rentowność…

  10. Sebastian Kwiecień Says:

    Rzeczywiście - mój punkt widzenia dotyczył tylko sytuacji z punktu widzenia agencji interaktywnej :).

  11. Krzysiek Says:

    Zachęcam do oglądnięcia filmu “Strategie obecności marek w Second Life”

    http://www.interaktywnie.com/blog/161-strategie-obecnosci-marek-w-second-life-video.html

  12. Bod Says:

    Witam.mieszkam sobie w second od blisko roku.
    ffcreatrion i ten kramik to jak na agencje reklamowa chyba jakis nie smaczny zart.Lepsze rezydencje maja tam 15 latkowie bawiacy sie w dom na powiezrzcni co najmniej 4 tys sqm a nie w smietnikuna 512 Tak wiec wizerunek waszej firmy jest moim jakze skromnym zdaniem beznadziejny. Second Life nie jest gra to druga sprawa , punktow sie tam nie zdobywa a i zdrowa stracic nie mozna no chyba ze oczy ci padna od monitora. Konto premium mialem na okres 3 miesiecy oporcz mozliowsci zakupu ziemi i topienia pienidzy generalnic nic mi to nie dalo od kolejne doswiadczenie.Suport ktory oferuje LL jest tak powolny i niekompetentny ze nawet go nie bralem pod uwage placac za konto.Z cala pewnoscia tez konto premium nie przywizalo mi jak to pan okreslij do “gry” .To co mnie pociaga w second to ludzie i mozliwosci kreacji oraz reklamowanie swoich uslug.mam tam swoja siedzibe firmy o niebo lepsza nic “agencja”.second ma ogromny potencjal ale jak ktos traktuje to jak kolejna dojną krowe i rachuje szmal to generalnie nic tam nie osiagnie.Wyspa Play jest tylko co z tego .Opuszczone magazyny w Polsce tez sa , mozna sobie pobazgrac tam spreyem i potluc troche szyb:)Na wyspie play mozna sobie postac , tylko po co? dzis w second nie wystarczy byc trzeba jeszcze zachecic ludzi do dzialania. 50 tys hmm ciekawe skad te dane.
    Coż bede dalej sobie obserowal nie poradne dzialania pseudoagencji i ich tworow.
    ps: na kramiku nawet nie dzialaja wam linki do stron , jako agencja nie znacie nawet podstaw lsl (dla nie wtajemnicznych jezyk skryptowy w second Life) z reszta po co maja dzilalac skoro stron i tak juz dawno nie ma ..sprawdzilem.

  13. Dimond Says:

    Nudy!

  14. piotrek Says:

    Prosze o pomoc ta gra niechce mi działać jak ktoś wie co zrobić aby działała pisać GG 1894249 Mejl vatras1997@wp.pl !!!prosze!!!

Zostaw odpowiedź

Comment spam protected by SpamBam