Jak zarobić na web 2.0

16-17 maja miała miejsce konferencja “E-commerce 2007 - Kierunek web 2.0” w Szczecinie. Pomimo, że była to konferencja w dużej mierze “przez studentów dla studentów” to trzeba przyznać, że organizatorzy bardzo się postarali - miałem okazję prowadzić prelekcję i uczestniczyć w panelu w naprawdę dobrym towarzystwie.

Konferencja e-Commerce 2007: Kierunek Web 2.0

Prelekcje których miałem okazję posłuchać:
- Radosław Tadeusz Kobus - “Społeczność Goldenline”. Przedstawiciel GoldenLine powiedział jak powstaje społeczność na przykładzie GoldenLine. Podstawową tezą Kobusa było, że nie można społeczności zbudować - chodziło konkretnie o fakt zbudowania społeczności komercyjnie i za pieniądze. Ponieważ widziałem przykłady mówiące coś zupełnie innego - nie mogę zgodzić się z tą tezą. Należy pamiętać, że jeśli ktoś buduje społeczność za pieniądze - ważne, aby robił to etycznie - są przecież społeczności które w zasadzie potrzebują odkrycia, sponsoringu, miejsca spotkań.
Kobus powiedział też o przyszłości GL - aktualnie najważniejszym kierunkiem rozwoju są personalizacja i zwiększanie interakcyjności serwisu.

- Michał Olszewski w prelekcji “Blogi w.pl - od pamiętników do zastosowań e-commerce’owych” przedstawił historię blogowania ze szczególnym naciskiem na blogi w Polsce. Bardzo ciekawa prezentacja przekrojowa.

- Agnieszka Karpisz z WebPower w prezentacji “Po drugiej stronie monitora - Second Life” udowadniała, że w platformie Second Life jest rzeczywisty biznes. Pokazane slajdy jasno obrazowały, że od momentu pierwszej większej konferencji SL w listopadzie zeszłego roku ilość użytkowników znacząco rośnie. Aktualnie obrót w SL w ciągu jednej doby to $1,5M; SL ma 6 M użytkowników. O popularności SL w kręgach biznesowych świadczy też to, że coraz więcej firm otwiera tam swoje światy - np. ostatnio 10 maja miało miejsce uroczyste otwarcie wyspy Microsoftu. Wkrótce możecie się spodziewać kolejnych wpisów o SL tutaj.

- Jarosław Jankowski z tutejszego wydziału informatyki w prelekcji “Wybrane obszary wspomagania decyzji w aplikacjach Web 2.0″ przedstawił bardzo szczegółowe badania dotyczące efektywności pewnych “technik” web-dwa-zerowych np. folksonomi. Prezentacja pana Jarosława wydawała się “napakowana treścią” - krótka wymiana zdań po prelekcji potwierdziła, że slajdy pokrywają kurs semestralny :). A to wszystko w 30 minut.

Wkrótce organizatorzy opublikują materiały - całość konferencji była rejestrowana na video, będą też nagrania MP3 dla miłośników podcastingu.

Na koniec moje trzy grosze dotyczące komercjalizacji i monetyzacji web 2.0 - czyli czy da się na “tym” zarabiać: aplikacje web 2.0 to kolejny etap rozwoju internetu - nowe technologie oraz coraz lepsze zrozumienie potrzeb użytkownika w sieci powodują, że siłą rzeczy te serwisy są lepsze niż te powstające kilka lat temu. Widzę takie najważniejsze obszary monetyzacji web 2.0:

- Rynek masowy i reklama
– Długi ogon – to raczej zarabianie na internecie i niszach - nie można tutaj mówić że jest to pomysł web-dwa-zerowy - w zasadzie każdy sklep internetowy ma możliwości zarabiania na niszach.
– Reklama – np. AdSense – nieinwazyjny i „fajny” – ukłon w stronę użytkowników - wiele serwisów web 2.0 wykorzystuje AdSense - taki sposób reklamy jest dużo bardziej przyjazny użytkownikowi niż top-layery.
– Product placement w serwisach społecznościowych i blogach – lepsze dotarcie do grupy docelowej - należy tutaj pamiętać o zachowaniu odpowiednich zasad etycznych - trzeba mieć wyczucie, aby tego typu akcje nie skończyły się “wpadką” - należy działać szczerze i prostolinijnie

- Wykorzystanie nowych technologii
– Syndykacja/ agregacja/ udostępnianie – tworzenie lepszych jakościowo zbiorów treści - RSS daje duże możliwości udostępniania i przetwarzania treści, możliwe jest tworzenie bardzo elastycznej warstwy pośredniej pomiędzy nadawcą i odbiorcą treści - mogą powstawać aplikacje udostępniające “treści których potrzebuję w sposób jaki mi najbardziej odpowiada”
– Mikroformaty - mam nadzieję, że ujednolicenie danych udostępnianych w internecie będzie coraz powszechniejsze - daje to możliwość lepszego re-użycia treści serwisów
– Video – nowy sposób na telewizję, reklamy telewizyjne w sieci - cóż, nikogo już chyba nie trzeba przekonywać o popularności wideo w sieci, jest zatem naturalne, że ta popularność jest wykorzystywana reklamowo

- Nowe produkty
– Funkcje premium – kto da więcej ma więcej - to częsty model spotykany w serwisach web 2.0 - za darmo mamy podstawowe funkcje, za dopłatą dodatkowe opcje lub więcej zasobów
– Lepsze przywiązanie użytkownika do systemu na zasadzie „mam wpływ na serwis” - np. blogi czy fora dyskusyjne prowadzone przy wielu projektach web 2.0 pozwalają na wchodzenie w interakcję z użytkownikami i zbieranie feedbacku na bieżąco
– Przywiązanie poprzez warstwę społeczną – trudno wyjść z pewnych serwisów ze względu na “dorobek” który się w tym serwisie wytworzyło po prostu przebywając w nim

8 Odpowiedzi to “Jak zarobić na web 2.0”

  1. www.wpigulce.net Says:

    Jak zarobić na web 2.0

    16-17 maja w Szczecinie miała miejsce konferencja E-commerce 2007 - Kierunek web 2.0 Krótki opis

  2. cvs Says:

    No pieknie nie ma jak dowiedziec sie po fakcie. Szczecin to taka wlasnie wies z tramwajami, nawet o koncertach dowiadujemy sie na dzien przed. Dziekuje organizatorom - mogli choc posta na news grupie o szczecinie dac. Nawet web20.pl widze zadnego newsa wczesniej nie dal. Co to ma byc kolko wzajemnej adoracji w malym pokoiku przy kawce i rzutniku czy prelekcje otwarte. Rece opadaja :(

  3. Sebastian Kwiecień Says:

    cvs - narzekasz jak rodowity mieszkaniec szczecina :) podczas pobytu na konferencji dwa razy jechałem taksówką i takiego narzekania na rodzinne miasto jeszcze nigdzie nie słyszałem. Ciekawe z czego to wynika.

    Przy okazji - na konferencji organizatorzy zapowiedzieli, że wkrótce w Szczecinie ruszy seria spotkań podobnych do GrillIT i Bootstrap - jak tylko będę miał więcej szczegółów to poinformuję z wyprzedzeniem - obiecuję :).

  4. Sebastian Kwiecień Says:

    Informacyjnie - widzę, że na stronach konferencji już pojawiły się pierwsze materiały - zdjęcia - dostępne również na flickr.

  5. Radosław Kobus Says:

    Sebastianie,

    być może źle rozłożyłem akcenty w mojej wypowiedzi. ;) Nie jestem przeciwnikiem udziału kapitału w tworzeniu serwisów społecznościowych, na pewno jest on pomocny. Twierdzę natomiast, że często duże korporacje wykorzystują swoje możliwości finansowe w sposób tak dalece nietrafiony (przy budowaniu społeczności), że w efekcie projekt ponosi klęskę. Wydaje mi się, że taki scenariusz ma jednak miejsce znacznie częściej, niż przypadek sukcesu serwisu, którego rozwój stymuluje się przede wszystkim pieniędzmi.

    ps. Sprostowanie natury formalnej - prezesem GoldenLine jest Mariusz Gralewski. ;)

  6. Sebastian Kwiecień Says:

    Kwestię prezesury już poprawiłem - wybacz pomyłkę.

    Co do budowania społeczności - na pewno nie da się tego zrobić na siłę, ale jeśli jest rzeczywista potrzeba stworzenia społeczności wokół czegoś to pieniądze na pewno nie zaszkodzą :) jeśli tylko to budowanie będzie zgodne z zasadami etyki tej społeczności.

  7. cvs Says:

    Sorry Sebastian jakbys tu pomieszkal to bys wiedzial w czym tkwi problem. Zycie szczecinian to galaxy i tv. Lekko sie zawiodlem bo jak juz cos ciekawego sie dzieje to jest tak zabunkrowane ze ludzie dowiaduja sie po fakcie i jest to nagminne. Zero marketingu i pr, szczecin jest zasciankiem z ktorego trzeba go wyprowadzic ot co.

  8. Web 2.0 » Blog Archive » SecondLife w Polsce, Polska w SecondLife Says:

    […] Making Waves to nie jedyna firma zajmująca się Second Life w Polsce. Jak wspominałem przy okazji relacji z konferencji w Szczecinie - również firma WebPower aktywnie obserwuje ten temat. (wyjaśnienie: firma WebPower to firma norweska natomiast pani Agnieszka Karpisz prezentująca SL na konferencji była ewidentnie Polką stąd zaliczam ten akcent do polskich) […]

Zostaw odpowiedź