Trendomierz i Biznes.net

Dzięki informacjom od pana Michała Faber z BiznesNet SA (jednego z organizatorów konferencji “Witamy web 2.0 w Polsce!“) mogę przedstawić kilka faktów o projektach web 2.0 które będą miały swoją premierę podczas konferencji - trendomierz.pl/trendomierz.net i biznes.net - projekty są autorstwa 3SGenerator. W obu poniższych cytatach pozwoliłem sobie zaznaczyć najciekawsze fragmenty.

Logo Biznes.net

Q: Dla kogo przeznaczony jest biznes.net?
A: Serwis biznes.net przeznaczony jest dla profesjonalistów. Profesjonaliści poważnie podchodzą do tego, czym się zajmują. Profesjonaliści wiedzą, że aby odnosić sukcesy w swojej dziedzinie, muszą nawiązywać i dbać o dobre relacje z innymi profesjonalistami.

Q: Do czego służy biznes.net?
A: Serwis biznes.net ułatwia nawiązywanie kontaktu z ludźmi, którzy mogą nam pomóc w realizacji zamierzonych celów - osobistych, służbowych, naukowych itd.

Dzięki biznes.net możliwe jest nawiązywanie owocnych kontaktów, dzięki ludziom których znamy i ufamy. Biznes.net jest narzędziem ułatwiającym prowadzenie networkingu - m.in. poznawania nowych osób z wybranej branży, czy dziedziny.

Biznes.net po pierwsze podpowiada, kto z naszych znajomych może nam wskazać poszukiwaną osobę albo sposób dotarcia do niej - bez odpytywania wszystkich znajomych po kolei. Po drugie biznes.net pozwala skontaktować się z poszukiwaną osobą za pośrednictwem znajomego naszego znajomego, za jego wiedzą i rekomendacją. Po trzecie biznes.net pozwala wymieniać przysługi między znajomymi, bez dużych nakładów i straty czasu. Po czwarte biznes.net pozwala być zawsze w kontakcie ze współpracownikami, partnerami, krewnymi i przyjaciółmi - w razie zmiany pracy, zmiany branży i charakteru pracy, czy zmiany danych teleadresowych. Po piąte biznes.net pomaga ocenić, czy zbudowana nasza sieć jest optymalna w kategoriach korzyści, jakie z niej odnosimy.

Q: W czym konkretnie pomoże mi biznes.net?
A: Profesjonalistom pomaga w znalezieniu pracy lub partnerów biznesowych. Pracodawcom w rekrutacji pracowników. Absolwentom w odnalezieniu kolegów ze studiów, czy programu MBA. Byłym współpracownikom w utrzymywaniu kontaktu z osobami z dawnego zakładu pracy. Handlowcom w znalezieniu klientów wśród znajomych znajomych. Wszystkim w promocji własnych doświadczeń i dokonań, co pozwala otrzymywać interesujące propozycje.

Biznes.net udostępnia uniwersalny, zawsze aktualny sposób kontaktowania się z nami, ale z ochroną przed spamem i poufnością naszych danych teleadresowych.

Q: Dlaczego biznes.net nie jest serwisem wyłącznie na zaproszenie?
A: Serwisy, których użytkownikiem można zostać tylko dzięki zaproszeniu osoby, która jest już zarejestrowana, argumentują, że dzięki temu stworzona zostanie “zaufana społeczność przyjaciół”. Taki tok myślenia jest niezgodny ze zdrowym rozsądkiem i ustaleniami nauki. Nawet, jeśli do serwisu zaprosi mnie mój dobry znajomy, to niekoniecznie jego przyjaciel musi być także moim dobrym znajomym. Im dalej w łańcuchu zapraszających się osób, tym mniejsze
prawdopodobieństwo, ze będą się one znały, nie mówiąc już o wzajemnej sympatii. Rejestracja poprzez zaproszenie nie gwarantuje, że użytkownicy stworzą zaufaną, elitarną społeczność. Mechanizm ten jest raczej chwytem marketingowym, tworzącym iluzję ekskluzywności systemu. Biznes.net nie będzie wykorzystywał tego chwytu.

To ciekawe - kolejny serwis społecznościowy na polskim rynku. Nowością jest, że tym razem jest on skierowany do profesjonalistów (w odrógrożnieniu od grono.net, ogniwo.net, spinacz.pl, które mają bardziej ogólny charakter) - to może w znaczący sposób zachęcić osoby korzystające już z biznesowych niepolskich produktów jak linkedin, openbc lub soflow do przejścia do tego serwisu.

AKTUALIZACJA: Jak słusznie zwrócił mi uwagę pan Jakub Skoczylas - biznes.net nie będzie pierwszym serwisem społecznościowym skierowanym do profesjonalistów. Należy zauważyć, że na polskim rynku są już obecne ogniwo.net i GoldenLine.

Ciekawostką jest dla mnie sformułowanie “biznes.net pozwala wymieniać przysługi między znajomymi” - ciekawe w jaki dokładnie sposób. Czyżby ten system szedł bardziej w kierunku rozwijania sieci reputacji, gdzie “transakcje” pomiędzy partycypantami sieci wyznaczają ich wzajemne zaufanie? Jeśli tak - brzmi ciekawie.

Na marginesie - ilość systemów networkingowych jest zatrważająca. Sam mam konta w linkedin, openbc, soflow, spinaczu, myspace, tagworld i być może jeszcze kilku o których już nie nie pamiętam. Wkrótce powstanie potrzeba stworzenia swoistego “middleware” łączącego różne sieci :).

Logo Trendomierz.NET

Logo Trendomierz.PL

Serwis będzie łączył cechy m.in. Google News i Google Alerts oraz agregatorów blogów, a przy okazji będzie wizualizować trendy medialne i pojawiające się w blogosferze. Wszystko to w kilkudziesięciu kategoriach tematycznych i dwóch wersjach - dla wszystkich (wersja popularna) i dla profesjonalistów.

Tutaj informacje są na razie dosyć lakoniczne - można z nich wywnioskować, że są to swego rodzaju eksperymenty z interfejsem przeglądania newsów. Ciekawostką jest to, że obserwowana będzie też blogosfera (tylko polska? światowa?) - ciekaw jestem jak ta maszynka ma się do działających agregatorów blogowych typu tailrank (mój ulubiony tego typu serwis) czy memeorandum (w tym tygodniu zmieniło nazwę na TechMeme) o których wspominałem wcześniej. Interesujący będzie, też podział na wersję popularną i profesjonalną - tutaj jest jak widzę pomysł na komercjalizację pomysłu (ciekawe czym będą się różnić te wersje?).

Oba serwisy mają startować w okolicach końca maja. Czekam z niecierpliwością na odsłonę.

14 Odpowiedzi to “Trendomierz i Biznes.net”

  1. ekhil Says:

    A propos trendomierza. Ciekawe czy to będzie coś podobnego do Google Trends: http://www.google.com/trends

  2. m Says:

    Podsumowując: biznes.net to klon linkedin, a trendomierz kalką technorati - uebdwazero aż w kościach trzeszczy ;). Swoją drogą biznes.net ma nazwę, a przede wszystkim URL, nieszczęśliwie blisko (dogorywającego wprawdzie) biznesnet.pl.

  3. Michał Faber Says:

    @ekhil:
    będzie to coś podobnego, ale bardziej chyba do Google Alerts

    @m:
    z tymi klonami to nie do końca tak, bo oba serwisy są kombinacją rozmaitych funkcjonalności web20, a nie bezpośrednim klonem

    poza tym pozdrawiam czytelnika biznesnet.pl ;-)

  4. Michał Faber Says:

    @m:
    aha, co do zbieżności nazw i adresów, to biznesnet.pl jest serwisem niszowym i poza ludźmi z branży - nazwijmy ją umownie “nowych technologii” - niewiele osób ma spontaniczną znajomość jego marki/adresu - mimo to bez większych wysiłków mamy ponad 100 tys. uu/m-c, co jest całkiem przyzwoitym wynikiem

    startujący wkrótce biznes.net ma być serwisem szerszym, nie zawężonym do branży “nowych technologii” - na czym więc polega owo nieszczęście?

  5. m Says:

    @Michał:
    Odnośnie tych dwóch premierowych serwisów - byłoby bardzo sympatycznie, gdyby okazało się, że oba oferują coś więcej niż pierwowzory. Osobiście trzymam kciuki, bo warto wspierać wszystkie rodzynki, które się u nas pojawiają, skoro nie jest ich wiele. Ale… może być trudno dogonić LinkedIn choćby samą funkcjonalnością, że o liczbie potencjalnych odbiorców przez uprzejmość nie wspomnę ;). Chociaż poza branżą ITC są na pewno spore szanse na pozyskanie użytkowników. Trendomierz to już zupełnie duże ryzyko - wystarczy, że Google uruchomi polską wersję Google Alerts i Google News, a będzie pozamiatane. Wspominana “wersja profesjonalna” ma bardzo dużą konkurencję ze strony firm zajmujących się kompleksowym monitoringiem mediów - wiadomo też, że obserwacja wyłącznie treści internetowych jest dla zdecydowanej większości klientów instytucjonalnych dalece niewystarczająca. Za to na agregowaniu blogów trudno będzie zarobić. No ale nie ma co krakać ;).

    A biznesnet.pl… jestem stałym czytelnikiem od lat już wielu i trochę smutno się robi, że wyraźnie wiodący kiedyś serwis z ciekawymi e-biznesowymi niusami, przede wszystkim z krajowego rynku, teraz jakby zwolnił przerzucając się silniej na działalność usługową. Nowych wiadomości jak na lekarstwo, aktualizacje jakby mniej codzienne. A nie można powiedzieć, że w branży zastój ;).

  6. slajd.net » Blog Archive » Spo�eczno�ci mamy ci u nas dostatek… Says:

    […] “To ciekawe - kolejny serwis spo�eczno�ciowy na polskim rynku. Nowo�ci� jest, �e tym razem jest on skierowany do profesjonalist�w […]” - takim komentarzem Sebastian Marzec odnosi si� do swojego posta o biznes.net. Faktycznie, z tego co m�wi� autorzy wynika, �e b�dzie to serwis dla profesjonalist�w, ale czy jest to nowo��? Moim zdaniem - nie. Dziwi mnie wrzucenie do jednego worka serwis�w grono.net, ogniwo.net i spinacz.pl - czy maj� one charakter og�lny? Zdecydowanie �miem twierdzi�, �e nie. Grono i spinacz s� wybitnie towarzysko-rozrywkowymi serwisami. Co wi�cej, nie le�y to w sferze moich domys��w - te strony w�a�nie tak si� opisuj� (grono - “grono.net to witryna gromadz�ca osoby nale��ce do zamkni�tej spo�eczno�ci, w kt�rej mo�esz odnale�� swoich przyjaci� i znajomych - a oni mog� znale�� Ciebie” oraz spinacz - “Spinacz.pl pozwala tworzy� swoj� wirtualn� paczke […] .”). Natomiast spo�eczno�� ogniwowa, w przeciwie�stwie do poprzednich dw�ch, ma jak najbardziej charakter biznesowy (ogniwo - “Odszukaj znajomego w firmie, w kt�rej zawsze chcia�e� pracowa� a teraz ta firma potrzebuje kogo� o Twoim profilu. Zainteresuj innych pomys�em na w�asn� dzia�alno��, kt�rego nie by�e� w stanie samodzielnie sfinansowa�.”). […]

  7. Jakub Skoczylas Says:

    Biznes.net zapowiada się ciekawie, jednak nie zgodzę się z komentarzem pana Sebastiana Kwietnia - więcej tutaj.

  8. Sebastian Kwiecień Says:

    Panie Jakubie - biję się w pierś - rzeczywiście grono.net niepoprawnie zaliczyłem tutaj do bardziej rozrywkowych serwisów. Dziękuję za czujność.

  9. Michał Faber Says:

    @m:
    z liczbą użytkowników LinkedIn trudno konkurować, bo ten serwis działa na rynku globalnym od chyba dwóch lat - poza tym jest po angielsku, a biznes.net ma być po polsku - no i użytkowników rzeczywiście można/trzeba szukać poza branżą ICT

    co do wejścia Google i posprzątania, to rynek nie lubi jednego lidera - zawsze można oferować wartość dodaną której nie ma lider, albo inne, ciekawsze funkcjonalności - różnym ludziom różne rzeczy się podobają, a poza tym skoro można otrzymywać kilka alertów z kilku serwisów, to dlaczego nie? ja np. jestem zarejestrowany w wielu serwisach o podobnych funkcjonalnościach, bo nie chcę niczego stracić

    zgadzam się, że monitoring internetu jest monitoringiem tylko jednego medium, ale korzystanie z trendomierz.pl/net będzie bezpłatne w porównaniu do płatnych usług firm moniturujących prasę, a często nie monitorujących internetu

    na pewno oba serwisy, które są partnerami konferencji nie są pierwsze i nie są ostatnie pod względem funkcjonalności - z tego co wiem, będą się trochę różniły od konkurencyjnych

    poza tym przed ryzykiem, błedami i pomyłkami nie da się uciec i jestem pewien że będzie mnóstwo krytycznych uwag do każdego nowego (i już funkcjonującego) serwisu

    @Sebastian Kwiecień:
    zamiast middleware do zarządzania kontaktami w wielu serwisach networkingowych proponuję zatrudnienie asystenta, albo lepiej asystentki

  10. kubusz Says:

    Trochę dziwna maniera komentowania/oceniania serwisów, które nie istnieją… Najpierw olo.pl teraz 3SGenerator. Ten sam schemat działań PR :-)

  11. Michał Faber Says:

    jak to nieistnieją? :-)
    istnieją, tylko nie są jeszcze publicznie dostępne

    poza tym jak widać budowanie świadomości marki w obu przypadkach odnosi pożądane rezultaty - przynajmniej wśród grupy ‘early adopters’

  12. hazan Says:

    Trochę to się robi wzajemna adoracja - tutaj partner konferencji - tutaj wywiad - za chwile zostanie ogłoszone że w/w serwisy są premierą roku (zanim jeszcze ktokolwiek je zobacz)

    Myślę też że ilość serwisów web 2.0 w polsce jest juz na tyle duża iż ocenianie ich należało by robić poprzez porównywanie do tego co już jest. A w tym temacie jak w żadnym innym mamy już sporo …

  13. Web 2.0 » Blog Archive » Sukces konferencji “Witamy Web 2.0 w Polsce!” Says:

    […] 3s Generator - Łukasz Jonas - prezentacja serwisów Biznes.net i Trendomierz.net - już o nich pisałem wcześniej. Na co chciałbym zwrócić uwagę przed głębszym ich testowaniem (już mam konto na Biznes.net - zapraszam do linkowania!) to: - biznes.net wydaje się uzupełniać proste linkowanie z którym mamy do czynienia w chociażby linkedin o szereg potwierdzonych naukowo wskaźników wartościujących sieć kontaktów oraz nadających wagi poszczególnym połączeniom w sieci - dzięki temu będziemy mogli jeszcze lepiej niż w innych serwisach networkingowych “odseparować pokemony” (to humorystyczne określenie ma ilustrować do czego służą serwisy networkingowe). - trendomierz.net w ciekawy sposób uzupełnia pomysł wykop.pl - myślę, że uzupełnia w o tyle znaczący sposób, że może być dla wykopu zagrożeniem; trendomierz jest do pewnego stopnia funkcjonalnie połączony z biznes.net […]

  14. Web 2.0 » Blog Archive » Web2 - MCI inwestuje w web 2.0 Says:

    […] Dostałem od Michała Faber informację o powstaniu spółki Web2 Sp. z o.o. - spółki której podstawowym celem jest rozwijanie projektów biznes.net oraz trendomierz, a w dłuższej perspektywie inwestowanie w projekty web 2.0 w obszarze marketingu i komunikacji. To chyba pierwsza poważna inwestycja “wprost w web 2.0″ - wprost ktoś mówi o wartości serwisów web 2.0 i widzi w tym duże możliwości inwestycyjne. Nie dziwi mnie fakt, że to akurat MCI, które odkąd pamiętam aktywnie działa na polskim rynku inwestycji internetowych. […]

Zostaw odpowiedź